Σάββατο, 31 Μαρτίου 2012

ΠΕΡΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΠΑΣΗΣ ΠΤΥΧΙΩΝ

To τελευταίο διάστημα έχει ανοίξει μία κουβέντα στην σχολή με αφορμή τα, όπως υποστηρίζει η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ, <<κατορθώματα>> της για την ύπαρξη αξιολόγησης και την διάσπαση των πτυχίων σε δύο κύκλους.Αρχικά, τόσο το ζήτημα της αξιολόγησης όσο και αυτό με τα δύο πτυχία, είναι βασικά κομμάτια εφαρμογής του νόμου της Διαμαντοπούλου καθώς και παλαιότερων νόμων για την εκπαίδευση(βλ.νόμος Γιαννάκου,Αρσένη κτλ) που κινούνται στην λογική που έχει υποδείξει η Ε.Ε με τις συνθήκες της Μπολόνια και της Λισαβώνα. Άρα αυτό που μας λέει ξεκάθαρα πλέον η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ είναι ότι υπερασπίζεται τους συγκεκριμένους νόμους και τις όποιες κινήσεις γίνονται για την εφαρμογή τους.Ουσιαστικά ξαναγυρίζει στο πολιτικό της DNA (μετά από ενα μικρό διάλλειμμα του Σεπτέμβρη) σαν την δύναμη που εγγυάται την εφαρμογή της εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης, προβάλλοντας την υποταγή και την ενσωμάτωση απέναντι στις πολιτικές που τσακίζουν και απαξιώνουν τα δικαιώματα και τις ανάγκες των φοιτητών.

-Λίγα λόγια για την αξιολόγηση

Ο θεσμός της αξιολόγησης δεν είναι καθόλου καινούριος και οι προσπάθειες εφαρμογής του παμπολλές εδώ και αρκετά χρόνια.Αν και σαν άκουσμα η λέξη αξιολόγηση φαντάζει θετική και απαραίτητη, στην πραγματικότητα όμως, τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι.Ο σκοπός της είναι απόλυτα συγκεκριμένος η ευθυγράμμιση της εκπαίδευσης με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και των επιχειρήσεων.Τα κριτήρια δεν είναι άλλα από την ανταγωνιστικότητα των μελλοντικών αποφοίτων και την σύνδεση του προγράμματος σπουδών με την αγορά.Το αποτέλεσμα για όσα τμήματα δεν <<συμμορφώνονται>> στις υποδείξεις των αξιολογητών θα είναι η περαιτέρω μείωση της χρηματοδότησης, άρα ακόμα μεγαλύτερη περικοπή συγγραμμάτων και φοιτητικών παρωχών (σίτιση,στέγαση κτλ.) που οδηγεί τα ιδρύματα ή στις χορηγίες από ιδιώτες ή στην επιβολή διδάκτρων ή στην <<καλύτερη>> και τα δύο.Δημιούργει λοιπόν ένα πανεπιστήμιο στο οποίο το πρόγραμμα σπουδών θα το ορίζουν οι επιχειρήσεις και θα είναι για όλο και πιο λίγους.Για όσους θα έχουν για να πληρώνουν, ειδικά τώρα στην εποχή της κρίσης και του μνημονίου λιγοστεύουν καθημερινά.Επιπλέον αν κάποιο τμήμα θεωρηθεί οτί δεν είναι πλέον και τόσο <<χρήσιμο>> τότε απλά κλείνει.

-Για την διάσπαση των πτυχίων

Η προσπάθεια διάσπασης του πτυχίου και η δημιουργία δύο κύκλων σπουδών είναι μία ακόμη προσπάθεια δημιουργίας αποφοίτων ακόμα περισσότερο εκμεταλλεύσιμων και αναλώσιμων από την εργοδοσία.Ουσιαστικά δημιουργούνται απόφοιτοι δύο ταχυτήτων, κάτι που απαξιώνει την ισχύ του πτυχίου,αυξάνει τον ανταγωνισμό στην αγορά εργασίας και δισχεραίνει ακόμα περισσότερο την δυνατότητα συλλογικής διεκδίκησης.Φυσικά η διάσπαση των πτυχίων δεν είναι ξεκομμένη από την επιλογή της συγχρονής χούντας συγυβέρνησης-ΕΕ-ΔΝΤ να διαλύσει τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας.Η ύπαρξη δύο πτυχίων ενός 3χρονου bachelor και στη συνέχεια ενός 2ετούς master είναι και ένας ακόμη τρόπος ώστε να δημιουργηθεί ένας μεγάλος όγκος αποφοίτων με bachelor που θα έχουν μηδενικά επαγγελματικά δικαιώματα και μία μικρότερη ομάδα που για να κάνει master προφανώς θα πρέπει να είναι σε θέση να πληρώσει και δίδακτρα.Όσο για μία άποψη που ακούγεται, ότι αν δεν γίνει αυτό τα πτυχία μας δεν θα αναγνωρίζονται στο εξωτερικό, είναι τουλάχιστον αστεία.Καθώς εδώ και αρκετά χρόνια απόφοιτοι ελληνικών πανεπιστημίων συνεχίζουν τις σπουδές στους σε ξένα ιδρύματα κανονικότατα χωρίς να συναντήσουν πρόβλημα με το πτυχίο που κατέχουν.

Το ζήτημα της αξιολόγησης άνοιξε με ένα αρκετά επιθετικό τρόπο το προηγούμενο διάστημα αρχικά στο τμήμα του ΔΕΟΣ και στην συνέχεια στο τμήμα της Πληροφορικής.Όπου πραγματοποιήθηκαν αξιολογήσεις των τμημάτων από πανεπιστημιακούς ξένων ιδρυμάτων. Χαρακτηριστική είναι η στάση της ΠΑΣΠ η οποία απ΄ την μία λέει ότι είναι ενάντια στον νόμο για την αξιολόγηση απ΄ την άλλη είναι υπέρ της ακαδημαϊκής αξιολόγησης(!).Ας εξηγήσει τι εννοεί και αν η ακαδημαϊκή αξιολόγηση στην οποία αναφέρεται συμπεριλαμβάνει την αξιολόγηση απο ακαδημαϊκούς ξένων πανεπιστημίων.Απέναντι σε όλα αυτά εμείς προτάσσουμε τον φοιτητικό έλεγχο, ο οποίος γίνεται μέσα από τα συλλογικά όργανα των φοιτητών, μέσα από τις γενικές συνελεύσεις και σε καμία περίπτωση από την συμπλήρωση φυλλαδίων από την γραμματεία τα οποία ούτε ξέρουμε που πάνε και ούτε έχουν κάποιο αποτέλεσμα.

Όσον αφορά το ζήτημα που άνοιξε στην ΟΔΕ, με την πιλοτική προσπαθεία δημιουργίας δύο κύκλων σπουδών ενός πρώτου τριετούς κύκλου (bachelor) και ενός δεύτερου δίχρονης διάρκειας(master), έχει τεράστια σημασία. Καθώς φαίνεται ποια είναι η λειτουργία των περίφημων τμηματικών συνελεύσεων μέσα από τις οποίες οι εκπρόσωποι της ΠΑΣΠ διατυμπανίζουν ότι υπερασπίζονται τους φοιτητές. Καμία αυταπάτη για την δράση τους και την θέση τους μέσα στο πανεπιστήμιο.Αποτελούν ανάχωμα στην ριζοσπαστικοποίηση του φοιτητικού κινήματος και στις συλλογικές διαδικασίες που είναι οι μόνες που μπορούν να εγγυηθούν νίκες και αποτελέσματα.

Οι μαζικές γενικές συνελεύσεις και οι αγωνιστικές αποφάσεις του Σεπτέμβρη κατάφεραν να απονομιμοποιήσουν τον νόμο της Διαμαντοπούλου και να τον καταστήσουν ανενεργό στα βασικά του σημεία.Οι κινητοποιήσεις των φοιτητών μάζι με διοικητικούς και καθηγητές κατάφεραν να μπλοκάρουν τα συμβούλια διοίκησης σε όλα τα ιδρύματα πανελλαδικά.Απέναντι στη υποταγή και την εκπροσώπηση να προτάξουμε τους συλλογικούς μας αγώνες για ένα πανεπιστήμιο με βάση τα δικαιώματα και τις ανάγκες μας για δουλειά με δικαιώματα-ζωή με αξιοπρέπεια.

Δεν υπάρχουν σχόλια: